Paleolític mitjà
Desitjava fer un resum sobre el Paleolític
Mitjà a Pego, però resulta impossible, perquè a penes hi ha restes per poder
omplir mitja pàgina. A més, el mateix que succeïa a la Península Ibèrica estava
succeint al País Valencià i, per descomptat, a Pego. Així doncs, he mantingut
el resum general que havia fet, que no acaba de satisfer-me perquè em cenyeixo
massa al context pegolí i, en canvi, deixo sense descriure el que estava
passant en el món neandertal europeu. Però, això és el que hi ha i, el pitjor,
és que no estic content ni jo mateix, perquè sé que aquesta entrada del bloc a
penes si la llegiran els meus lectors catalanoparlants i, per descomptat,
tampoc ho faran els castellanoparlants que, per altra banda, són la majoria
dels meus lectors.
A. Introducció
1. Durant
el Paleolític
mitjà (90.000 a 30.000 aC) es desenvolupa la cultura Mosteriana
i la tècnica de talla
Leval·loisiana, (lasques i instruments més petits i especialitzats,
com rascadores, puntes, ganivets, etc.) produïda pels neandertals, encara que cap al
35.000 aC també era obra de l'Homo sapiens. Major importància dels assentaments
en abrics i coves, ús creixent del foc, inici del treball sobre os i primeres
manifestacions de culte funerari són altres característiques del període. Els
principals jaciments mosterians a la península Ibèrica són: Toll (Barcelona),
Cova Negra (València), Los Casares (Guadalajara), terrasses del
Manzanares-Jarama (Madrid), Castillo i Morín (Cantàbria).
Si
voleu ampliar el tema consulteu Técnicas
de talla, Métodos
de talla: Levallois y Kombewa, Materiales
de la talla lítica, Anatomía
de una lasca, Las
herramientas y la evolución humana, Talla
lítica: Sistema Lógico Analítico i Instrumentos
de piedra al meu blog.
2. L'etapa més important correspon al Paleolític
Superior (30.000-8.000 aC), associada a l'Homo sapiens sapiens (Cro-Magnon),
les restes apareixen a la Península, per exemple, en la cova del Castillo
(Cantàbria), a la del Parpalló (València) i en la de Carigüela (Granada). Es
caracteritza pel desenvolupament de la indústria de l'os, amb nous instruments
com atzagaies, agulles, arpons, etc., i molt especialment per l'aparició de les
primeres manifestacions artístiques (art parietal i moble). La caça es
converteix en el principal mitjà d'obtenció de aliments, afavorint un augment
de la població.
Núcleo en caparazón de tortuga, propio
del método Levallois
En
l'època dels neandertals, quan comença el Paleolític Mitjà o Mosterià, cap al 90.000,
la humanitat ha complit uns quants milions d'anys d'evolució i desenvolupament,
de manera que, en aquell moment, la Península Ibèrica estava totalment ocupada
per comunitats humanes que posseïen i explotaven el seu territori. Alguns
prehistoriadors pensen que la mobilitat d'aquells éssers humans no era tan
elevada com se sol afirmar. Els prehistoriadors no es posen d'acord sobre les
preferències d'hàbitats d'aquests homes, no obstant, sembla que els jaciments
de l'interior són més abundants que els de la costa. Quant la seva situació
costanera actual, cas de la cova Foradà (Riu Bullent, Marjal Pego-Oliva), cova del
Capurri (El Carritxar, Oliva), Bolomor, Parapalló... sabem que fou diferent durant el Mosterià,
amb l'última glaciació, doncs el fred i gels extrems ocasionaren que el mar s’allunyés de la costa actual. Els
jaciments esmentats estaven, doncs, més cap a l'interior que prop la costa, com
veiem a la cova del Barranc Blanc, cova dels Rates Penaes, la Penya Roja
i el Castell
de Borró (totes de Ròtova), cova de les Mallaetes de Barx, la cova del Llop de
Gandia, la del Montgó
de Dénia, cova Negra a Xàtiva, cova del Cochino a Villena, Les Fonts
a Navarrés...
Troballes de la Cova de les Cendres (Teulada-Moraira) i Tossal de la Roca
(La Vall d’Alcalà). Marq Alacant. Fotografia Gonçal Vicens.
Molts d’aquest jaciments, com denúncia José Aparicio, cap dels Serveis
Arqueològics de la Diputació de València (SEAV), no tenen elements dissuasius
que impedeixin la seva espoliació. La importància d'aquestes grutes no només
rau en les cavitats de pedra que s'han mantingut amb el pas dels segles. A
l'interior podrien trobar gravats i plaquetes de fa més de 12.000 anys i en el
subsòl, restes de peces, ossos i estris de caça, així com sediments importants.
El seu estudi permetria avançar en el coneixement de la prehistòria valenciana.
Es poden distingir dos grans àrees, la cantàbrica
i la
mediterrània, i tres fases cronològicament successives: aurinyacià,
solutrià
i magdalenià,
que marquen el progressiu desenvolupament tècnic de la indústria lítica i
òssia. Durant l'última fase, el magdalenià, apareix a la Península la gran
manifestació de l'art rupestre franc-cantàbric, com en les coves
d'Altamira, la Pasiega, el Castillo...
3. Al tercer període el canvi climàtic que
es produeix, després de l'última glaciació, marca l'inici del Mesolític o
Epipaleolític (8000-5000 aC). La retirada o desaparició dels grans
mamífers produeix una "crisi alimentària" que s'haurà de superar amb
el perfeccionament de la caça, fent més variada i selectiva la recol·lecció i
incrementant la pesca i el marisqueig.
Es poden diferenciar tres grans àrees
culturals: la cantàbrica, la mediterrània i la portuguesa. A la primera es
distingeixen dos conjunts industrials, el Azilià, caracteritzat pels
"micròlits", i el Asturià, on dominen els "macròlits".
En ambdós casos hi ha una important relació amb les petxineres (dipòsits de
petxines), molt característics durant el Mesolític, com els trobats en les
valls baixes del Sado, Mondego i Tajo de la zona portuguesa. L'art del període
es redueix a l'art moble basat en idiomorfs.
B. Marcadors arqueològics del comportament modern
Hi ha una
sèrie d'evidència o restes arqueològiques, anomenats marcadors, l'aparició
simultània dels quals permet qualificar els éssers humans que els han produït
com a éssers de comportament modern, qualificació que tradicionalment s'associa
a la nostra espècie d'Homo sapiens i es basa en el nivell de
simbolisme que el sustenta i que es pot rastrejar arqueològicament. Aquestes
novetats, algunes ja presents en el Paleolític Mitjà, no apareixen per un únic
salt cognitiu, sinó que van desenvolupant-se progressivament i cristal·litzen
en el Paleolític Superior. Algunes tan importants com l'art no es constaten amb la
presència de HAM, sinó mil·lennis més tard i només en algunes regions, per estendre’s
i generalitzar-se posteriorment. Vegem els principals, que podeu trobar resumits
al manual de l’UNED Prehistoria
Antigua de la Península Ibérica, coordinat pel professor Mario Menendez,
p.303, Madrid, 2012:
1. Eines i armes.
Entre
els marcadors que ens indiquen la presència d'homes moderns tenim les eines
lítiques més variades i amb formes molt estandarditzades. Trobem una
generalització de la fabricació d'útils lítics sobre làmines i l'aparició
creixent de laminetes i micròlits. També apareixen útils compostos, per
exemple, mànecs d'os i fulles de pedra, fusta ... etc. Un altre marcador és
l'aparició d'eines i armes en os, banya i ivori, així com l'aparició d'estris
domèstics d'os. La característica principal de les noves armes és la seva gran
efectivitat a causa del major abast que s'aconsegueix amb la fabricació d'arcs,
propulsors ...
Cova Beneito (Muro), atzagaia de banya de cérvol i crani de dona. Marq
Alacant. Fotografia Gonçal Vicens
2. Models de subsitència.
L'home
modern s'especialitza en la caça de determinats animals, planificant les seves
actuacions i deixant de practicar una caça oportunista i de carronyer. Un altre
marcador de la presència dels HAM el constitueix l'aprofitament de recursos
marins i fluvials, com peixos i mol·luscs. A més, es nota un increment de
vegetals en la dieta.
Observem
la presència de nous instruments ossis vinculats amb el procés d'obtenció i
elaboració dels nous aliments. Per primera vegada, l'ésser humà fa apilament i
conservació dels excedents alimentaris.
3. Gestió de l'espai.
L'home
planifica la seva actuació territorial acord amb una sèrie d'àrees que vénen
determinades per les seves funcions i recursos que proporcionen. El seu
territori és una immensa xarxa logística, amb llocs i refugis a què es recorre
segons les circumstàncies estacionals i climatològiques.
L'home
redueix la seva mobilitat i els seus hàbits presenten una alta territorialitat,
reconeixen el seu terreny de subsistència i el conserven mitjançant la creació
d'extenses xarxes socials que els permeten el control territorial. Apareix
l'adquisició i el intercanvi de matèries primeres, objectes i idees a llarga
distància; al mateix temps, es produeix un augment progressiu de la diversitat
local i regional.
4. Expressions simbòliques
S'observa
un ús ampli del colorant, tant per empolvorar els ossos del difunt com els
voltants. S'utilitza l'ocre vermell com a símbol de la sang, com a substitutiu
de la que ha perdut el difunt, per facilitar la seva reposició. Els
enterraments es converteixen en cerimònies altament ritualitzades.
Es
desperta en l'home el sentiment artístic i la utilització d'objectes d'adorn
individuals, com arracades, penjolls, collarets, braçalets, etc. Utilitzen
instruments musicals en les seves cerimònies.
Fa
la seva aparició l'art moble i rupestre. Els objectes d'art es converteixen en
referències materials d'identitat local i regional.
Penjolls, prismes i plaquetes d’ivori. Grans de vèrtebres de peix i collar
de petxines. Marq Alacant. Fotografia Gonçal Vicens
5. Emergències cognitives i conductes necessàries per a
la simbolització
La
utilització de símbols
proporciona un coneixement ràpid i intuïtiu a l'ésser humà, més
ràpid que el llenguatge, el qual requereix d’explicacions més llargues i
descripcions per definir el mateix significat que es pot obtenir amb un sol símbol.
No obstant això, perquè es comprenguin els símbols cal l'existència d'un
llenguatge articulat complex, de nivell metafòric, que sustenti l'explicació
social dels processos simbòlics.
Una
altra de les capacitats que desenvolupa el nou ésser humà és el sentit de l'autoconsciència
o individualitat personal, i del grup o individualitat social. A més, aprèn a
manejar el temps i l'espai amb capacitat de planificació a llarg termini, el
que li confereix la capacitat o reflexivitat de canviar ràpidament la conducta
davant nous problemes.
Recreació d'una cacera neandertal
C. Els enterraments
Els humans
som l'únic grup animal que mostra un reconeixement objectiu de la mort i li
dóna un tractament específic i idealitzat. Els enterraments més antics podrien
ser del Paleolític Inferior, com els trobats a la Sima dels Ossos d'Atapuerca,
però, entre la comunitat científica hi ha encara alguns dubtes per acceptar la
seva existència. En el Paleolític Mitjà, però, hi ha una quarantena d’enterraments
neandertals acceptats com a tals. Es concentren al Pròxim Orient, Ucraïna,
Rússia i Europa central (França, Bèlgica, i Alemanya). Gairebé tots s'agrupen
en la forquilla 70/50 mil anys, i els seus contextos tenen un baix nivell de
simbolització, fins al punt que en molts d'ells s'ha dubtat d'una veritable
intencionalitat funerària.
Hem
de destacar l'alt percentatge de nens, fins i tot nounats. També que alguns
ancians (l'esperança de vida es situava al voltant dels quaranta anys, amb una
alta taxa de mortalitat infantil i juvenil) mostren lesions que els incapacitaren
per sobreviure de forma autònoma i van haver de ser cuidats pel grup molt de
temps. Aquesta actitud, a més de mostrar els llaços de solidaritat grupal, és
indicativa la generalització dels comportaments altruistes, carregats de
sentiments de compassió.
A
la Península Iberia no hi ha cap enterrament que mostri la ritualització
necessària i suficient per a ser tingut per tal. Al jaciment murcià de Sima de los
Palomos s'han descobert dos esquelets, datats cap als 50 ka. anys, amb
els seus ossos en posició anatòmica. Però no tenen un context funerari
ritualitzat (fossa, ofrenes, llars, restes de banquet, colorants, etc.) La
resta dels cadàvers humanes de la península Ibèrica són el resultat d'esdeveniments
catastròfics o s'han trobat en contextos domèstics, barrejats amb altres restes
de fauna i, algunes vegades, canibalitzats.
D. Antropofàgia
La pràctica de menjar als semblants
(veure Canibalisme),
molt estesa en el Paleolític inferior, es va anar abandonant progressivament
durant la Història de la Humanitat, encara que ha arribat als nostres dies. No
hi ha dubte de la seva pràctica pels neandertals i per l'Homo sapiens.
Caníbales preparando a sus víctimas (1798-1800). Francisco de Goya. En aquest quadre un grup integrat per tres
caníbals està preparant els cossos de les seves víctimes per menjar-se’ls. Un
d'ells introdueix la seva mà en les entranyes d'un cadàver mentre que un altre
es disposa a escorxar el cos d'un home que està penjat. Tots dos cadàvers han
estat desposseïts de les seves vestidures, que estan a terra. Crida
poderosament l'atenció el tractament de l'anatomia humana en aquesta escena, la
nuesa dels cossos que seran devorats, privats de la seva dignitat, i la de les
anatomies dels caníbals, al·lusiva al seu primitivisme. Aquesta obra i Caníbales
contemplando restos humanos van pertànyer al pintor Jean François
Gigoux (Besançon, 1806-1894), qui els va donar al Musée des
Beaux-Arts et d'Archéologie de Besançon.
Caníbales contemplando restos humanos (1798-1800). Francisco
de Goya. Un
caníbal, assegut a cavall sobre una roca ensenya, com si d'un trofeu es
tractés, una mà i un cap humanes. Al terra jeuen altres restes humanes que el
pintor aragonès ha subratllat mitjançant enèrgiques pinzellades vermelles. Al
mateix temps un grup de caníbals, davant i darrere de la figura central,
observa l'escena que es desenvolupa en un paisatge natural rocós on s'esbossa
una branca d'arbre. Goya ha pintat amb indefinició als personatges que es
troben a la dreta de la figura central, com un garbuix humà en el qual no
sobresurt individualitat alguna. Quan es deté en les cares dels personatges ho
fa pintant trets primitius, gairebé simiescos. És probable que la intenció del pintor
sigui la de subratllar la barbàrie de determinades actituds humanes, en concret
de l'antropofàgia. Aquesta obra i Caníbales
preparando a sus víctimas van pertànyer al pintor Jean François
Gigoux (Besançon, 1806-1894), qui els va donar al Musée des
Beaux-Arts et d'Archéologie de Besançon.
La qüestió que es discuteix era si era un
comportament ritual o un canibalisme gastronòmic i alimentari. En alguns
jaciments europeus els ossos apareixen amb talls realitzats amb instruments de
pedra per al seu descarnat per a consumir la carn, cremats o trencats per
extreure'ls la medul·la òssia o el cervell. S’han trobat restes canibalitzades
a la cova
del Sidrón i al Boquete de Zafarrayas. Les restes humanes
apareixen tirats en les restes d'escombraries junt amb la fauna consumida, sense observar-se
un tractament diferenciat. Ver “Antropofagia” en el Paleolítico
Medio de Mario Menendez, dins de Prehistoria
Antigua de la Península Ibérica.
E. Els adorns i l'art
Actualment, els prehistoriadors entenen l'ús
d'adorns personals com un indicatiu d'un sentiment d'individualitat enfront del
grup, a més, pot manifestar diferències d'estatus i, per tant, diferències
internes. Aquest fet es indica que la banda ha creat una estructura social més
complexa i heterogènia.
C. Finlayson et al. han fet un treball sobre l'obtenció i hipotètic ús de plomes com adorn per
part dels Neandertals. Es tracta d'aquest treball: "Birds
of a feather: Neanderthal exploitation of Raptors and Corvids"
(PLOS
one 7-9, 2012). El treball es basa en els neandertals que ocupaven les
coves de Gibraltar, els quals processaven els còrvids i rapinyaires per obtenir
plomes, i no per obtenir aliment. Sembla que això també succeeix a Riparo
Fumane, Combre-Grenal i Les Fieux. Amb aquestes evidències
conclouen que l'obtenció i ús de les plomes de certes aus seria un comportament
generalitzat entre les poblacions neandertals del tram final del Plistocè.
S'ha discutit molt sobre la capacitat
dels neandertals d'elaborar aquests símbols, doncs al trobar-se els primers
adorns en un context neandertal com el Châtelperronià (Paleolític superior),
els investigadors van atribuir la seva fabricació i l’ús a la influència dels
HAM. Avui sabem amb seguretat que els neandertals de cultura mosteriana van
fabricar i van usar adorns personals, com ho demostren les troballes dels
jaciments murcians de Cova Antón i Cova de los Aviones, fets per l’investigador J. Zilhao, que han proporcionat
nombrosos colorants, de vegades barrejats amb combinacions minerals de
cridaners colors o reflectants, associats a petxines marines perforades per al
seu ús com penjolls.
Imatge: Fotografia d'una petxina perforada (part
davantera i posterior) trobada en el nivell 2 de la Cova de los Aviones de
Múrcia (Espanya) i en què es poden apreciar restes de pigments decoratius, ocre
i groc | Font: ‘Proceedings of National Academy
of Science’ (PNAS)
La
seva adaptació, segons J. Zilhao, és diversos milers d'anys anterior
a la presència dels primers HAM a Europa. També a la cova basca de Lezatxiki
han aparegut dues petxines polides i preparades per ser usades com penjolls. A
la cova del
Castillo també s'ha atribuït un contingut simbòlic a quatre impactes
alineats en un bloc de quarsita. No hi ha un art parietal en el Paleolític
Mitjà, encara que la presència de colorants en els jaciments indueix a pensar
en possibles decoracions corporals, o algun ús simbòlic desconegut en
l'actualitat.
Jaciments musterians
PMA PMC PMR/MF
PMA (Paleolític Mitjà Antig), PMC (Paleolític Mitjà Clàsic), PMR/MF (Paleolíti Mitjà Recent/Musterià
Final). Font: Paleolítico
Medio de Mario Menendez, en Prehistoria
Antigua de la Península Ibérica
Font: Paleolítico Medio de Mario Menendez, en Prehistoria
Antigua de la Península Ibérica
F. Teoria de la transició del Paleolític mitjà al
superior.
La estratigrafia arqueològica i les datacions cronològiques suggereixen la
presència primerenca, fa uns 40.000 anys, del Aurinyacià al nord de la península, previsiblement amb els HAM,
així com la pervivència dels neandertals en formes culturals transicionals (Châtelperronià)
o del Mosterià
final, en àrees o refugis peninsulars fins fa 28.000 anys. Aquesta
situació, particularment important i complexa a la península, ha donat lloc a dues
hipòtesis de convivència o reemplaçament per explicar l'origen de l'anomenat
"comportament modern".
Sembla
que tot aquesta evolució i la arribada dels HAM a Europa està relacionada amb
canvis climàtics, així com la retirada dels neandertals als seus refugis del
Mediterrani. Els prehistoriadors segueixen diversos models per explicar la
transició que es va produir entre el Paleolític Mitjà i el Superior. Un d'ells
és el de la continuïtat cultural, model segons el qual, l'home de neandertal va
poder evolucionar lentament, culminant en algunes regions sota formes culturals
aurinyacianes.
Es van sumar al procés els nouvinguts HAM.
Alguns prehistoriadors afirmen que
el contacte va donar lloc a les cultures de transició com el Châtelperronià.
Aquesta convivència cultural va poder tenir conseqüències biològiques, encara
que les traces genòmiques s'han perdut majoritàriament en l'evolució posterior.
Suggereixen que els neandertals van desenvolupar una evolució autònoma cap a
comportaments moderns, el que es coneix com cultures transicionals
anteriors a l'arribada dels aurinyacians. Altres afirmen que la seva evolució
va ser el resultat d’aculturacions durant la convivència de dos mons que
discorren paral·lels, sense barrejar-se substancialment. Se suposa que davant
la pressió aurinyaciana dels HAM, l'home de neandertal va buscar refugis al sud
d'Europa, on va continuar la seva cultura mosteriana.
La hipòtesi coneguda com
la Frontera
de l'Ebre afirma que els primers aurinyacians no ocuparen els espais
del sud de la Serralada Cantàbrica i del riu Ebre, per no respondre aquests
territoris a les seves expectatives logístiques. Aquesta actitud va variar amb
el canvi climàtic del final del cicle, posant fi als últims territoris
neandertals del sud d'Europa.
El refugi dels neandertals al sud d'Europa
Els estadis isotòpics marins o MIS pel seu nom en anglès, Marine
Isotope Stages, són períodes alternatius de fred i calor al paleoclima
de la Terra. Anteriorment eren anomenats OIS
(Oxygen Isotope Estades) i, més antigament, rebien el nom de glaciacións Günz, Mindel, Riss i Würm. Després, per exemple, Würm III en la terminologia clàssica va
ser denominat OIS3.
El
Paleolític superior inicial es desenvolupa en una forquilla temporal entre
40.000 i 21.000 anys, i abasta l'últim terç de OIS3 o Interpleniglacial (Würm III en la terminologia clàssica),
i el començament de l'últim màxim glacial o OIS2 (Würm IV). Aquest període es caracteritza pels canvis climàtics
intensos i ràpids, com mostren els anomenats esdeveniments Heinrich (EH) i
les oscil·lacions
Dansgaard/Oeschger (D /O) que culminen en un fort refredament al
final del període. Especial rellevància tenen els EH 4 i 3, datats
respectivament en 39 i 30 ka que van arribar a suposar descensos mitjans de 10
º de temperatura.
En paleoclimatologia, es coneixen com esdeveniments Heinrich
una sèrie d’episodis que van ocórrer durant el període de l'última glaciació
(Wisconsin) i en què onades d'icebergs es van desprendre de les glaceres i
travessaren l'Atlàntic Nord.
Els esdeveniments Dansgaard-Oeschger (abreujat esdeveniments
DO) són ràpides fluctuacions climàtiques que es van produir 25 vegades durant
l'últim període glacial. Alguns científics afirmen que els esdeveniments
ocorren gairebé periòdicament cada 1.470 anys, però això és discutit. Els
esdeveniments poden ser causats per una amplificació de les radiacions solars,
o per una causa interna al sistema terrestre -ja sigui la culminació d’una massa de capes de gel que es tornen
inestables, com es postula per esdeveniments Heinrich, o una oscil·lació de
temperatura en els corrents oceànics profunds.
Font:
Prehistoria Antigua de la Península Ibérica. Mario Menéndez (Coordinador),
UNED, Madrid 2012.
Les oscil·lacions D/O mostren importants canvis en
els corrents oceànics que fa a la salinitat i temperatura de l'aigua, que van
afavorir l'aparició de refugis o microclimes costaners, emparats a la costa
cantàbrica per un relleu irregular. També al sud de la Península Ibèrica es
documenten algunes àrees riques en nutrients i, per això permanentment
habitades. Aquests períodes freds suposaven una contracció o desaparició del
paisatge arbori a favor dels bruguerars, estepes i praderies, al nord de la península,
mentre a l'interior o sud apareixia un paisatge semidesèrtic. Per contra, durant
les fases temperades s'estenien el paisatge del bosc mixt al cantàbric, bosc
mediterrani a l'est i sud, i una combinació de tots dos a l'interior
peninsular. Respecte a la fauna, també la Península Ibèrica va funcionar com un
espai refugi per algunes espècies durant els moments freds, amb presència de
mamut, rinoceront llanut o ren. Altres espècies extintes són molt
característiques com la hiena i l'ós de les cavernes, acompanyats del que
constituirà la fauna actual.
Els estadis isotòpics marins o MIS pel seu nom en anglès, Marine
Isotope Stages, són períodes alternatius de fred i calor al paleoclima
de la Terra. Anteriorment eren anomenats OIS
(Oxygen Isotope Estades) i, més antigament, rebien el nom de glaciacións Günz, Mindel, Riss i Würm. Després, per exemple, Würm III en la
terminologia clàssica va ser denominat OIS3.
Comentarios
Publicar un comentario